1. Bevezető

2. A játék menete

3. A pálya

4. A felszerelés

5. A bíró

6. Dobás-ütés

7. Pozíciók

 

A softball egy Amerikai eredettel rendelkező csapatjáték. Alapvetően a baseball rokonjátéka, de kulcs fontosságú különbségek vannak köztük, ezek például a softball nagyobb átmérőjű labdája, a dobás alulról indítása.

 

 

 

A softballt a baseballnál kisebb, gyémánt alakú pályán játsszák. A softball pálya mindenkori méretei a következők: a home plate a pálya kőzépső külső részétől (center field) 67 méterre, míg a jobb illetve bal külső (right-, left field) végétől 61 méterre van (miközben a baseball pálya 125, 99, 99 méteres nagyságú).

 

Ellentétben a név könnyű labda jelentésével a softballt legalább annyira kemény labdával játsszák, mint a baseballt.

 

A Nemzetközi Softball Szövetség (ISF) szabályai három fajta softballt különböztetmeg a dobás gyorsasága és a játék stílusa alapján: fast-, medium-, slow pitch.

Hivatásos rendezvényeken, nemzetközi, nemzeti és állami bajnokságokban, tornákon a fast pitch softball az elfogadott forma. Helyenként a slow pitch-t is játsszák versenyszerűen, de ez inkább szabadidős, tásasági sportként népszerű.

Számos különbség található a softball e két ágában. Ilyen különbség például, hogy a slow pitch-ben a labdának a dobás legmagasabb pontján el kell érnie a 6-12 láb magasságot. Ez hatalmas ívet igényel a labdától, míg a fast pitch-ben egyenesen repül a labda, így tehát sokkal nagyobb végsebességet ér el.

A slow pitch-t 9-10 fős csapatok játszhatják, míg a fast pitch-t eredetileg 9 fős csapatok játszhatják (Magyarországon 2010-től engedélyezett 8 fővel is).

A slow pitch engedélyezi koedukált csapatok játékát.

A slow pitch ütői általában erősebbek, mint fast pitch játékosok (erősebben kell megütni egy lassabb labdát ahhoz, hogy ugyanolyan messze kerüljön, mint a gyors).

A slow pitch-ben messzebbről dobnak, mint a fast pitch-ben.

Az utóbbi időben mindkét módja a softballnak sok változáson ment át, hogy a játékosok különböző igényeit kielégítse. A medium pitch a kettő közti átmenetet képezi.

Mivel Magyarországon fast pitch softballt játszanak a bajnokságban, így a követezőekben főként azt ismertetjük.

 

 


A játék menete

 

A softball mérkőzés során két csapat verseng egymás ellen egy nagyméretű pályán, amely tovább tagolódik a füves outfieldre és a salakkal vagy földdel borított infieldre, amely gyémánt alakú és tartalmazza a futósávot. (Ezzel eltérően a pályát egészében boríthatja föld, fű, gyeptégla, vagy helyenként, mint például New Yorkban beton).

Az infielden négy base található (egyes, kettes, hármas, home); a base-ek gyémánt alakban 14-20 méter távolságban helyezkednek el egymástól. A négyzet közepe felé egy lapos négyszög alakú területen helyezkedik el a dobókör, melynek közepén kijelölt helyről (plate-ről) köteles a dobó (pitcher) dobni.

A játék célja több pontot elérni, mint az ellenfél csapata. Pontot a következő képen szerezhetünk: ütéssel játékba hozzuk az ellenfél dobója által dobott labdát, majd körbe futjuk a base-eket egymás után érintve azokat. A labda egy tömörített anyagból készült gömb bőrrel, vagy műbőrrel fedve. A labda 28-30,5 cm átmérőjű.

A játékot egy vagy több semleges bíró irányítja. A játékosok és a bírók is bármikor szünetet tarthatnak, amennyiben a labda nincs játékban, vagy ha a játékos sorra kerülése esetén azonnal folytatja a játékot.

 

Egy meccs játékrészekből, úgynevezett inningekből áll (általában hétből). Egy játékrész alatt mindkét csapat egyszer támadni és egyszer védekezni áll fel. Mindegyik inning áll egy felső illetve alsó szakaszból (inning alja, teteje), attól függően melyik csapat védekezik, melyik támad. A támadó fél feladata ütés által befutni pontokat, míg a másik csapat összes embere védi a területet, és különböző módokon próbálja az ellenfél kiesését okozni (outot szerezni). Miután a védekező csapat elér három outot az inning első fele véget ér, és a csapatok szerepet cserélnek.

A játék kezdetekor a támadó csapat elküldi első emberét a home plate-hez. Az ütősorrendet a felek a játék elején írásba fektetik, a játék során ezt követik, soron kívül egy ember sem állhat fel ütni. A védekező csapat dobója feláll a dobódombra és alulról indítva dobja labdáját a home plate felé. Az ütő feladata eltalálni a dobott labdát az ütővel, mely egy hosszú, kerekded fából, fémből, vagy mesterséges anyagból készült sima rúd. A dobás akkor érvényes, ha a home plate feletti kis strike zónának nevezett területen halad át. A dobás érvényességét a home plate mögött álló bíró dönti el. A strike zóna magassága az ütő térdétől a válla alatti területig terjed a plate felett. Azt a dobást, amely nem a strike zóna határain belül halad ballnak nevezzük, amennyiben az ütő támadása alatt a dobó négy ballt dob az ütő szabadon kisétálhat az első basere. Azt a dobást, amely a strike zónán belül halad strike-nak hívjuk. Amennyiben az ütőnek három strike dobás alatt sem sikerül elütnie a labdát automatikusan kiesik (strike out). Azt a dobást szintén strike-nak nevezzük, melyre az ütő ugyan rálenget, de a labda és az ütő nem találkozik, illetve a foul ballt is (azt a labdát, mely nem érvényes pályaterületre kerül az ütést követően). A foul ballból helyenként (így például Magyarországon is) nem lehet elérni strike outot, tehát a játékos a második strike-ja után bármennyi foult üthet. Azonban, ha az ütő a második strike-ja után foult bauntol az mindenhol strike outnak számít. (Bountnak nevezzük, mikor a labdát nem lengetés által találjuk el, hanem a labda álló ütővel találkozik.)

 

Az ütő lengetés által próbálja eltalálni a labdát és érvényes területre juttatni azt. Az ütést követően az ütő futóvá (runner) válik és elsőként az első base-t kell elérnie. A védekezők megpróbálják elkapni, és tovább dobni a labdát. A labda szabadon mozog a védekező játékosok közt, így míg az egyik megpróbálja elkapni, addig a másik úgy helyezkedik, hogy kiejtse a támadó játékost. A védekezők ki tudják ejteni a futót, úgy hogy megérintik kezükben vagy kesztyűjükben tartott labdával, míg az nem tartózkodik a base-en. A védekezők szintén ki tudják ejteni a futót, ha megérintik az első base-t, mikor a labda birtokukban van, így a játékos érintése szükségtelenné válik. A futókat nem lehet kiejteni, miközben érintik a base-t, de egy base-en csak egy futó állhat. Tehát mikor a labdajátékba került a pályán lévő futóknak futniuk kell a következő base-hez, amennyiben a mögöttük lévő base-en van csapattársuk. Például az első baseen lévő futónak át kell futnia a második base-re, ha az ütő a labdát játékba hozza. Néhány esetben egy ütött labda megjátszásával egyszerre két támadót lehet kiejteni úgy, hogy először arra a base-re dobják a labdát, amelyet az ütő játékos próbál elérni, majd a következőn érintik a már pályán lévő futót, ezt dupla játéknak hívják. Ennél sokkal ritkább eset a tripla játék, mely egyszerre három outot és a támadás végét jelenti. Abban az esetben, ha a futó mögött van szabad base nem kötelező a futás (nincs tolás), a futó maga vállalja a kockázatot és védekező játékosoknak érintéssel kell kiejteni, míg mikor tolás van elegendő a base érintése.

 

Mikor egy labdát még a levegőben tartózkodása közben kapják el az a játékos, aki ütötte azonnali out (fly out). Ez esetben mindegy, hogy a labda a landolás pillanatában érvényes vagy érvénytelen területre ért volna (fair vagy foul). Azt a labdát, amelyet magasba és messzire ütnek fly labdának nevezzük, míg a szintén magasba, de közelre ütött labda neve pop fly. Mindkét esetben a futóknak mindaddig a base-en kell maradniuk, míg a labda le nem esik, vagy valamelyik védekező játékos meg nem fogja azt. Amennyiben a futó mégis elhagyja a base-t és a labdát elkapják, visszadobják arra a base-re, amit ő elhagyott akkor outtá válik. Így tehát a csapat dupla játékot játszott (egy out az ütő, egy a futó). Ha akkor üt az ütő popfly-t az infieldre, mikor kettőnél kevesebb out van és az első, második base-en futó van az ütő automatikusan out megvédve ezzel a már pályán lévő embereket.

 

A pályán lévő összes játékost beleértve a védekezőket és a támadókat is minden esetben a logika irányítja. Egy labdát mindig úgy játszanak meg, hogy stratégiájuk sikeressége esetén a csapat minél jobban járjon. Ezeket a taktikai döntéseket általában az edző, vagy a csapaton belül kijelölt vezető (sok esetben az elfogó, vagy dobó játékos) hozza.

 


A pálya

 

A pálya két részre oszlik az érvényes (fair) és az érvénytelen (foul) területre. Az érvényes terület tovább oszlik a belső infieldre, a külső outfieldre, illetve az outfield végében álló home run kerítés feletti területre.

 

A pálya érvényes területét felfestéssel (base line) határolják el az érvénytelentől. A pálya határát jelentő két vonal a home plate-nél derékszögben találkozik.

 

A home plate mögött 8-9 méterre található az úgynevezett backstop. A backstop vonalán kívül eső labda már nincs játékban.

 

A home plate a gyémánt egy sarka, négyszög alakban pedig base-ek határolják. A base-ek38 cm oldalhosszú pamutból vagy más anyagból készült maximum13 cm vastag négyzetek. A base-ek általában biztonságosan rögzítve vannak a talajhoz. Sorszámuk alapján vannak elnevezve az óramutató járásával megegyező irányban (első, második, harmadik base).

 

Az infield a gyémánt alakú pályából és a körülötte lévő pályarészből áll, ahova az infield játékosai alaphelyzetben felállnak védekezni. Az outfield a pálya fennmaradó része oldalról a base line-okkal határolva, a home run kerítés és az infield között. A pálya infield része általában földdel, salakkal borított, míg az outfield fűvel.

 

Körülbelül a gyémánt közepén helyezkedik el a dobó plate, melyet a fast pitch softballban egy kb.5 m átmérőjű salakkal borított úgynevezett dobókör vesz körül.

 

A felszerelés

 

A kötelező felszerelés a softballban áll a labdából, kesztyűből, ütőből, mezből és a védő felszerelésekből. A védő felszerelésre a védekezés esetén az elfogó játékosnak (catcher) van szüksége, és fej-, mellkas-, sípcsontvédőből áll, míg a támadás esetén minden ütő játékosnak kötelező a sisak (ún. helmet) használata.

 

A labda

A neve könnyűlabda jelentésével ellentétben a softball labda nem kifejezetten könnyű. A labda súlya függ az osztályoktól (Magyarországon softball csak NB I-ben létezik), és a dobás technikától (fast, medium, slow pitch softball, Magyarországon fast pitch softballt játszanak). A labda súlya a fast pitch softball esetén 178-198,4 g-ig terjed, míg a slow pitch esetén 166,5-173,6 g-ig . A labda kerülete 12-14 inch nagyságú. A labda általában fehér vagy sárga bőrrel, vagy műbőrrel fedett. A borításán két hosszú, durva piros varrás található. A labda magja adja az egész labda súlyát, ez készülhet a parafa és a gumi egyfajta keverékéből, vagy poliuretánból, de más anyagokat is jóváhagynak.

2002-től csak a sárga színű labda hivatalosan használható a fast pitch softballban, a slow pitch-ben még elfogadják a fehér színűt is.

Néhány helyen, így például Chicagóban, ahol feltalálták a softballt, és a rokkant softballban16 inch átmérőjű labdával játszanak. Ez a méretbeli különbség nagyban lecsökkenti a labda által megtett távolságot.

 

Az ütő

 

Az ütő készülhet fából, fémből, vagy egyéb mesterséges anyagokból például szénszálból. Mérete változó lehet, de maximális hossza86 cm, átmérője6 cm. A fast pitch softballban a faütők nem elfogadottak.

 

A kesztyű

 

Minden védekező játékos köteles kesztyűt viselni, ami készülhet bőrből, vagy abőrhöz hasonló anyagból. A kesztyűk a hüvelyk- és a mutatóujj közt szőttek, ezt a részt zsebnek hívják. Az első base-en álló és az elfogó (catcher) játékos néha a többiektől külöönböző, egyujjas kesztyűt visel. Ezekben a kesztyűkben több tömés van, mint a többiben, így nagyobb védelmet nyújtanak. A softball kesztyűk általában nagyobbak, mint a baseball kesztyűk, a labda mérete miatt.

 

Mez

 

Minden csapat különböző mezt visel. A mez része a póló, rövidnadrág, hosszú zokni.

Általában a játékosok viselnek még csúszó sortot, mely a base-re való becsúszás közben esetlegesen szerezhető sérüléseket megelőzi, vagy csökkenti.

A mez hátán, látható helyen szerepelnie kell a játékos számának. Ezt a számot a játékos maga választja, 0-99 az arab számok közül. Ezen felül feltüntethető még a játékos neve is.

Minden játékos köteles cipőt viselni. A cipő lehet stoplis, de a stoplik távolsága a talptól a földig maximum19 mm lehet. A kerek fém stoplik, illetve a kemény műanyagból és egyéb anyagból készült stoplik is illegálisak.

Védőfelszerelés

 

Minden ütőjátékos köteles sisakot (ún. helmet) viselni. A sisaknak mindkét oldalon rendelkeznie kell fülpánttal. A megrongált, törött helmet használata tilos.

 

A fast pitch softballban minden elfogó játékosnak (catchernek) torokvédő lemezzel és arc maszkkal ellátott sisakot kell viselnie. Ezenfelül kötelező védőfelszerelés a catcher számára még a sípcsontvédő térdvédővel ellátva, mellkas védő.

 


A bíró

 

A játékot a bírók vezetik, hasonlóan az Amerikai focihoz. Egy adott játékban a birók száma változó lehet, minimum egy bíró kell, maximum hét lehet. Soha nem lehet több, mint egy plate bíró,  három base bíró lehet, és további három bíró állhat outfielden. A legtöbb helyen (így általában Magyarországon is) 2 bíróval játszanak (egy base és egy plate bíró).

Döntéseiket általában kézmozdulatokkal és hangjelzésekkel is mutatják.

A plate bíró a home plate mögött áll, általában maszkot és mellkas védőt visel. Ő dönti el melyik labda strike és melyik ball, továbbá több bíró esetén lehetősége van felül bírálni a többi döntését. A base bíró valamely base mögé helyezkedve dönti el, hogy a futó játékos beért (safe), vagy kiesett (out) az adott base-en.

A bírók döntése mindig végleges.

 

Dobás

 

A játék a bíró „Pay ball” jelszavára indul. Miután az ütő kész van és minden védő (kivéve a catcher) az érvényes területen van; a dobó feláll a dobó plate-re, és megpróbálja az ütő mellett a home plate felett a catcher kesztyűjébe dobni a labdát. A dobást alulról kell elvégeznie egy speciális mozdulat sorral, ezt néha szélmalommozgásnak hívják. Ahhoz, hogy a labda a strike zónába kerüljön a dobónak a csípőjénél kell elengedni a labdát, úgy hogy az alkar nem mozdul át a könyök vonalán.

A szélmalommozgás alatt a dobó csípője mellől indítja el dobó kezét, egyenesen felhúzza a fej mellé, majd hátrafelé írja tovább a kezével megtett kört és a csípővonalában maximális sebességgel engedi el a labdát.

Egy dobó profinak mondható, mikor már nem csak a labda sebességét tudja változtatni, maximalizálni, hanem irányát, lejtés szögét, a dobás viselkedését is irányítani tudja. Bár néha egy lassabb, de speciális ívben eső labdát nehezebb elütni, mint egy gyorsat, mégis a gyors labdákért jár a közönség elismerése.

Az eddig leggyorsabb szélmalommozdulattal dobott labda Aussie Steeler csapat dobója Adam Folkard nevéhez fűződik és 136,79 km/h-t ért el.

 

Az ütés

 

Egyszerre egy ütő áll fel a home plate-hez, hogy ütőjével megpróbálja eltalálni a dobott labdát. Az ütő az ütő sorrend szigorú betartásával áll fel a home plate mindkét oldalán elhelyezkedő ütő boksz egyikébe. Az ütőt mindkét kézzel tartják a dobótól távolabb eső váll felett derékszögben. A labdát általában egy teljes legyező mozdulattal találják el, melyben az ütő több mint 360 fokos szöget jár be. Az ütő az elülső lábával egyet előre lép, majd elüti a labdát. Ütés közben a hátulsó lábbal fordulnak.

 

Mikor a labdát érvényes területre üti az ütőnek futni kell az első base-hez, vagy az azutánihoz az ütés nagyságához mérten. Futás közben a futónak lábával az összes base-t érinteni kell.

 


Pozíciók

 

Egy időben 9 játékos tartózkodik a pályán a védekező csapat részéről. Habár főként a catcher (elfogó) és a dobó (pitcher) birtokolja a labdát, minden játékosnak speciális feladata van. Az infielden játszó embereket infieldernek nevezzük. Ők a catcher, a pitcher, az egyes védő (first baseman), kettes védő (second baseman), a kettes és hármas base közt álló shortstop és a hármas védő. Az outfielden játszó emberek az outfielderek, a lef fielder (bal külsős), center fielder (közép külsős), right fielder (jobb külsős),

 

A dobó (Pitcher)

 

A dobó az az ember aki a gyémánt közepéből (dobódomb) dobja a labdát a home plate felé. A baseballban a dobódomb kiemelkedik, míg a softballban nem. A dobó általában a strike zónán belül dobja a labdát. A softballban alulról dobják a labdát. Amint a dobás elindult a pályán lévő játékosoknak készen kell állniuk a labda fogadására. A dobók általában magasak, rugalmasak és erős felsőtesttel rendelkeznek.

 

Az elfogó (Catcher)

 

A catcher mindig az ütőjátékos mögött guggoló pozicióban várja a pitcher által dobott labdákat a home plate-nél. Az elfogó játékosnak szintén feladata kidobni a labdákat a többi base-re, hogy a csapat outot szerezzen. A home plate-en minden outért a catcher felelős. A catcherök általában nagyon erősek, mozgékonyak, gyorsan gondolkoznak, és kiváló reflexekkel rendelkeznek. A catchernek nagyon izmosnak kell lennie, hogy erős, és gyors labdákat tudjon dobni. Ő az egyik legfontosabb játékos a pályán. A catcher irányítja a többi játékost, mindenkinek megmondhatja, hogy hova mikor álljon, hogy helyezkedjen.

 

Az egyes védő (First baseman)

 

Az egyes védő az egyes base jobb oldalán helyezkedik el. Az egyes védő fő feladata az összes labda elkapása, amit az egy base felé ütnek, vagy dobnak. Az egyes védőnek általában szerepe van minden olyan labda megjátszásában, amit a pályára ütnek. Egy jó first baseman mindig a pályán tartja a szemét, erős koncentrációs képességgel rendelkezik, és gyorsan tud reagálni a dolgokra.

 

Kettes védő (Second baseman)

 

A kettes védő az egyes védő és a második base között lévő résben játszik. Amennyiben a labdát a pálya bal oldalára ütik a kettes védő feladata a kettes base védése. Mikor a labdát feléje ütik, vagy segíti az egyes védő munkáját, vagy összeszedi a labdát és továbbítja a megfelelő base-re azt. A second baseman szintén felelős a jobb külsős labdáját közvetíteni, amennyiben az nem tudja közvetlenül a megfelelő base-re dobni. Feladata még a labdák haza dobása, hogy megakadályozza, hogy az ellenfél pontot szerezzen.

 

Beállós (Shortstop)

 

A shortstop kapja el az összes labdát, amit az egyes és kettes base közé ütöttek. Ez a játékos szintén felelős a kettes base védéséért, rész vesz a dupla játékokban, és alkalmanként a catchernek továbbítja a labdát az ellenfél ponthoz jutásának megakadályozása érdekében. A legtöbb shortstop nagyon erős, mozgékonyak és nagyon gyorsan tudnak gondolkodni. Bár a shortstop egy erősen behatárolt zónában játszik, mégis rengeteg fajta ütéssel kell szembenéznie, ráadásként nagyon közel van a kettes, hármas base-hez, és a home plate-hez. Sokszor a dupla játékok sikeressége a shortstop gyors reakcióképességén múlik.

 

A hármas védő (Third baseman)

 

A hármas védő kap el minden labdát amit a hármas base-hez ütnek, és fogadja a labdákat az oufieldtől. A hármas védő szintén sokszor dobja a labdát a catchernek, hogy megakadályozza az ellenfél ponthoz szerzését. A hármas védőnek gyorsan kell gondolkoznia, mivel sok fajta labdát kell megjátszania. A gyors gondolkodás megakadályozhatja az ellenfél ponthoz jutását, vagy sikeres dupla játékokat eredményezhet.

 

Külsősök (Outfielderek)

Az outfielderek azok a játékosok, akik az infield mögötti füves pályán játszanak. Az ő feladatuk az infield biztosítása játék közben, illetve azon labdák összeszedése, amik az infield felett repülnek ki. A pályán lévő összes játékosnak erős keze van, de ez kifejezetten igaz az outfielderekre, mivel nekik sokkal nagyobb távolságokból kell bejuttatni a labdát. Folyamatosan figyelemmel kell kísérniük a pályán történt eseményeket, hogy mikor hozzájuk kerül a labda gyorsan tudják eldönteni hova kell továbbítani ahhoz, hogy megakadályozzák a futók bázis szerzését. Őket szintén speciális névvel illetjük: Right Fielder, Center Fielder, Left Fielder.

 

Ahhoz hogy egy összehangolt védekezés legyen jelen a pályán minden játékosnak tudni kell a saját speciális feladatát. A mozgások és dobások összehangolásával a játék izgalmassá és gördülékennyé válik.

A softball a tökéletes példa a csapatmunkára, és arra hogy a kommunikáció létfontosságú.

 

 

 
 

 

 

 

 

 

mouseover